| Sharing Is Part Of Caring |

Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, "Sebaik-baik wanita itu ialah apabila kamu memandangnya kamu akan senang hati (gembira), apabila kamu perintah, ia patuh kepadamu, apabila kamu pergi, ia akan menjaga dirinya dan menjaga hartamu."

:)

:)

Followers

Friday, September 23, 2011

petanda jodoh kita~


1. Bersahaja
Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

2. Senang Bersama
Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

3. Terima Kita Seadanya
Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4. Sentiasa Jujur
Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

5. Percaya Mempercayai
Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

6. Senang Bekerjasama
Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

7. Memahami Diri Kita
Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8. Tampilkan Kelemahan
Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

9. Kata Hati
Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

10. Solat Istikharah dan Tawakkal
Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.





Saturday, September 17, 2011

bahagia kah aku??

assalamualaikum.


pejam celik pejam celik dah seminggu dh aku xtekan button new post di ruangan ini .

so . memandangkan da lame x update . so dengan ini . saya nur muslihah ingin m'updatenya hari ini .
okey ?

i knoe u miss me .

haha . xpew2 . jangan malu . saya paham .
hehe .



so . memandangkan tajuk entry di atas di tulis sebegitu .
so terpakse la aku menghuraikannya di sini .


bahagia kah aku ??


kalo korang kn . di ajukan soalan sebegitu . apa yang korang akan jawab.

adakah antaranya seperti ini :

A* ye . sy bahagia sangat . terlalu bahagia.

atau

B*entah . bahagia kot . xtaw nk explain mcm  mane . kdg2 bahagia. kdg2 x.

atau

C*saya pun xtahu sy bahagia ke x


atau

D* x . sy langsung x bahagia .


 .


maybe korang akan jawab A . B . C ataupun D .

terpulang pada masing- masing . mulut kadang2 boleh bohong . tp hati xkan sesekali .


kalau anda bahagia . tahniah . teruskan kekalkan kebahagiaan itu . i wish u all da best.
if 
anda rasa x bahagia sekarang . sabar . ade hikmah di sebaliknya . hanya DIA maha mengetahui atas setiap sesuatu .

mayb DIA bg kita rasa petir . hujan dulu sebelum DIA bagi kite tengok pelangi yang indah .



ops . tertulis panjang la pulak . sebenarnya nk tulis pendek je entry ni.

sekadar perkongsian bersama .


beralih ke niat asal entry ni di create .
actually . ilhamnya dtgnye dari ni .







di komen oleh sepupu yang tersayang .

siyes! terkejut jugak lepas bace ni .


then . decide utk
terus bace ke semua status di profile .







....





....







....







....


and lastly . this !








then . baru la sy mengerti .
rupe-rupenya status kat fb menggambarkan segalanya .




alhamdulillah . aku bersyukur dengan nikmatMu Ya Allah .
hanya kepadaMu tempat ku bersujud dan meminta pertolongan.

permudahkanlah segala urusan kami di dunia dan di akhirat.
aku berserah kepadaMu Ya Allah .
andai selepas ini nikmat ini engkau tarik kembali .
aku redha .
HANYA ENGKAU YANG MAHA MENGETAHUI SEGALANYA.







tuhan beri aku cinta .

Walau aku senyum bukan berarti
Aku selalu bahagia dalam hari
Ada yang tak ada di hati ini
Di jiwa ini
Hampa

Ku bertemu sang adam di simpang hidupku
Mungkin akan ada cerita cinta
Namun ada saja cobaan hidup
Seakan aku hina

Tuhan berikanlah aku cinta
Untuk temaniku dalam sepi
Tangkap aku dalam terangMu
Biarkan lah aku punya cinta

Tuhan berikanlah aku cinta
Aku juga berhak bahagia
Berikan restu dan halalMu
Tuhan beri aku cinta

Ku bertemu sang adam di simpang hidupku
Mungkin akan ada cerita cinta
Namun ada saja cobaan hidup
Seakan aku hina

Tuhan berikanlah aku cinta
Untuk temaniku dalam sepi
Tangkap aku dalam terangMu
Biarkan lah aku punya cinta

Tuhan berikanlah aku cinta
Aku juga berhak bahagia
Berikan restu dan halalMu
Tuhan beri aku cinta.






Sunday, September 11, 2011

siyesly ! hati saya tiada disini . .

saya kembali lagi .


ops . astaghfirullahalazim .

...


assalamualaikum .

sumpah . siyes . yang benar lagi betul . hati sy tiada disini .
knpla duhai hati .
tolong sy tabahkan dirimu wahai hati .
 begitu juga dgnmu air mata .
usahla mengalir lagi .
tidak sanggup lagi aku~
eh .mus! nape touching sgt ni??


siyesly . spt tajuk entry ni . hati saya tiada disini.

pengarah , bole x luluskan cuti sy selama- lamanya . kn best law sg buloh ni bleh btukar jd kemaman .
mak . ayah . nak balik .







kata sy kpd hati : tabahlah duhai hatiku . tenangkanlah tuanmu ini . sungguh . rindu ini mengcengkam kalbu.


dah- dah . perasaan ni . semakin di layan semakin manja pulak die .
so . jgn dilayan sgt .


YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM.

TABAHKANLAH HATI HAMBAMU INI
KURNIAKANLAH 1001 KETENANGAN KPDKU
LEMBUTKANLAH LIDAHKU UNTUK SENTIASA MENYEBUT KALIMAHMU
RINDUKAN AKU PADAMU YA ALLAH .
HANYA PADAMU TEMPATKU MEMOHON PERTOLONGAN





...........






ini lah kenderaan yg membawaku kesini lagi .

pape pun .
alhamdulillah .

sampai dgn selamat =)




menu today . lunch at R n R gambang .





mee kari vs laici ~



touching . touching . asyik duk taip entry . lagu ni berkumandang .

Aku bagai laut tak bertepi dan tak berkarang
Aku bagai bintang yang tak ditemani malam
Melihat dirimu ada senyum canda dan tawa
Yang membuat aku tak ingin pergi darimu
Teringat janji lamamu kepadaku teringat aku teringat
Teringat saat kau masih ada disini temani ku sepanjang hari
Reff
Bila kau pergi jauh ingatlah aku
Bila ku disampingmu peluk tubuhku
Bila kau rindu aku panggil namaku kudatang menemuimu
Peluk erat jasadku jangan lepaskan
Tetaplah kau disini arungi malam
Karna hanya dirimu belahan jiwa pelengkapku di dunia
Teringat janji lamamu kepadaku teringat aku teringat
Teringat saat kau masih ada disini temani ku sepanjang hari

Reff 2X
Bila kau pergi jauh ingatlah aku
Bila ku disampingmu peluk tubuhku
Bila kau rindu aku panggil namaku kudatang menemuimu
Peluk erat jasadku jangan lepaskan
Tetaplah kau disini arungi malam
Karna hanya dirimu belahan jiwa pelengkapku di dunia




i miss him so much ..
& also miss her..
...


.
.
.




aksi dirumah pg td . die amat suke lensa . muke baru bangun tido ni~~





hehe . manja sgt sgt . along syg adik .. mmuuaahh ..
sumpah. rindu sgt2 . td pun da nangis bile dgr suara die .
(maaf ats pengulangan perkataan sgt . sbb sy rse perlu tulis disitu)

td pg die tdur .




last tatapan along sebelum along balik .

tgk gambar ni pun. air mta jatuh lagi~






ok la. sampai sini dulu . mata da merah dh ni .

hehe~


mood stdy x menjelma lg ni~~

c u again .

arigato gozaimas .
sudi blogwalking this entry .


wslm..

Saturday, September 10, 2011

:: selamat tinggal awk ::

assalamualaikum .



hari yg sgt touching !

~see! tittle entry pun da buat si pengarang nak nangis kembali~



=(


sob. sob. sob. sob.

* sory  . siyes! x ley thn air mate dari keluar *

nanti sy akan rindu . . .

* aisyatul . adik kesayangan yg amat saya syg ~ siyes . sebab die manja sgt dengan saya .
 ( adik ! jg mak / ayah baik2 taw . along syg all of u)

*rindu mak . 6t xley nk mls - mls agi buat karipap
(memang sy x suke buat kue lama2 . tp masak . i like ~~)

* ayah . memang akn rindu . last jumpe ayah smlm . ayh da trun laut . so . sedih sgt ni sbb ayah x leh nk antar
esop . =(

*  & all my adik2 yg laen . along tetap syg kalian . dunia akhirat .


and ....



my frenzs ..  of kos la kn . hehe . tp majority diorang dh pg U diorang mgu lepas ag .
diorang cuti seminggu je .

tinggal je aku terkontang - kanting disini .

tp esok da nk fly~~

=( fly by bus . 



to mr h : 
take care taw . jgn nakal2 . jgn tinggal solat . doa selalu .

hari ni da dpt 2 text hadis .
alhamdulillah .

teruskan text ok .

smoga hidup kite akn diberkati olehNYA amin .




so . for da last day before tinggalkan kota kemaman yg tersayam- sayam ni .

we go there ~

last meeting before i 'll go tomorrow
...

...





finally , u make the decision to go there after accompanied me at TMC 



terharu cz awak pakai baju 2 for da 2nd time . i like it . 
time kasih sayang .







~semangat sangat minum air . hehe . ni ade talent jd duta air milo nih . kih3






McDonald’s GCB Burger!


it's love at 1st bite~~

hehee~~






mr .h mogok tak nak capture gmbar sy lg .

ni muke setelah di maniskan ~ senyum dalam rajuk .

eh . btol . mrajuk . but . jap je .
hu3







masih dgn air . tp ok . sbb da bg respon kat jurukamera . 


time kasih . 








ok la . sampai sini dulu .




kata hati : alhamdulillah . hepi . dpt luangkan mase sebelum balik . thankz sbb ponteng kje ptg td . hik3
smata2 nk teman sy.


sy hargai pengorbanan awak~


kepada mr. h yg sekarang ni sedang bergembira d gelanggang futsal . hati- hati .


kata awak td : ' kalau kite syg sum1 tu, kite jangan sekat kesukaan nya .' 






ok . see~ sy xmarah pun . hehe . jg diri . bye2






tq semua sudi jengah bye .
salam sayang dari budak ini .







muke hepi sbb mr.h yg ambik gambar sambil senyum . btol3. senyum itu sedekah .
so . jom kite bersedekah .

hehe .


(senyum sorang2 sambil tutup mulut dgn tgan)


ok la. sampai sini dulu utk entry ini .

assalamualaikum .



Friday, September 9, 2011

p/s : masih wujudkah lelaki spt ini??



Assalamualaikum hamba- hamba ALLAH sekalian~



juz nk kongsi sumthing~

hehe . xde pape penting pun . tp nk coret jugak kat sini..




memori berharge ni .
(:

td area 8.45++pm sy text 'die'
 (beginning )

pemilik blog : Dato' Dr. Sheikh Mohd. Hazmeer Hamzah
mr. h : he.he2. die ni (: ..ye la 2..
pemilik blog : Dato' ea? syg...ops! silap. sy ganggu Dato' ke ni?
mr.h : xggu pun Datin.


~~ see! nakal xnkalnya si dia . org panggil die dato',
die pggl kite Datin .
hehe..

mudah2an. suatu hari 6t ..
amin~


then... kami pun text dan text la.




ni die conversation tu .

lets scroll down .







 ini dia textnye  . sy telah edit as note .





then d post kan di fb .







tgk tanda merah tu .

kawan sy da tulis 'terbaek'!!

credit 4 u . fatihah sofberi .


persoalannya . masih wujudkah lelaki spt ini .

bile pompuan nk tackle . masih d layan w/pun dah berumah tangga??
tepuk dada tanya iman .





sekadar perkongsian~ suke-suke . ingatkan juz nak maen2kan 'die' je . tp 'die' layan . so . terus balas2 text sampaila die tertidur .
(:


~tq sgt sebab sudi layan kerenah 'budak nih' w/pun awk penat~


really appreciate that~














ok . swit dream all.
sleep tight .


assalamualaikum.

morning~~

samb . hari raye . but . entry ni semua pasal tuan punyer tanah . harap maklum~



assalamualaikum . 


enrty ni utk kenangan di hari tue~

sila jangan baca dan angkat kaki dari sini jika menyampah
(tiada sebarang paksaan disini)



ni take time jap . rest after lenguh jari menaip 'short note'
farmakologi + farmaseutik.

skunk da taip until ubat ulser peptik~~

* eh . anda bece ea? sorry . meluahkan bebelan seketika pd diri sendiri *

bukan ini yg ingin digambarkan . tp ini .











scroll down ..



....



...




...








ha . ini die . tuan penaja ruangan bacaan anda pada ketika ini .

~ 1st rayer . kat umh mk sedare ayah~

gambar candid ini sempat di tgkap kemahkeming oleh angah . adik yang tersayang . lov u manyak- manyak sayam .








ini dah x candid. sebab . di bilang oleh die 1.2.3......click~~ so inilah hasilnya .







lagi ini gambar cndid~ saya jalan pun die ambik jugak . tp ok la~ jd jugak .
i like this~~


eh . jap2 . kat sini ade 1 pesanan .
 entry ni actually sy create utk saya simpan dan jadikan kenangan di hari tue .
jika anda mual . nausea ke vomitting ke . epilepsi ke selepas ini .
maafkan sy .
itu bukan salah saya .

terlalu byk gambar pemilik blog menyusul selepas ini . anda dinasihatkan supaya bersabar
if da xsanggup nk teruskan pembacaan lagi . sila tekan (X) yg berwarna merah di ruangan paling ats sebelah kiri . . itu sahaja .

sekian terima kasih~





otw g umah mak sedara kat taman geliga indah

indah ?

ye la, da namenye cmtuh . so . itula namenye~








mak cik dlm ni dah kepanasan~

huhu . ini adalah lakonan semata2 .
xde kaitan antara yg hidup dan yang mati~




in the morning~ second rayer~
no more spec on that time .
kasi spec rehat2 jap kat umah .

(:





 

peace .. hehe . ok la. c u in the next entry .

teruskan bersama sy . hehe .
mood  hepi2  mcm dlm gmbar bershawl kalerful tuh . sbb dpt to4 free .

time kasih - sayam awk ketat2 .


k . nek da pggil makan da ni .

bye2 ..

salam .

klik nuffnang-
nak kawen .


=)


Thursday, September 8, 2011

all reserved for u .. MR.H

Assalamualaikum.


selamat petang khamis to all of u .
(time kasih sudi curik mase semata2 nk bace coretan saya)

entry ni special dedicate for u dear ..




actually nk blogwalking je . tp xtaw nape tgn ni gtal2 duk tekan kat NEW POST .
(salahkan tgn plak. mak oi!!! . tetap xnk salahkan hati )
haha.. sabor je la.



bgun2 pg td . terkejut~~ btol2 x sgka dpt mimpi. tu.
takut . bdebar . 
mimpi tu kdg2 mainan tidur . tp kdg2 satu petunjuk .

then. terus text awk . w/pun sy taw awk bz. sy juz nk luahkan kat awk je. 
then. beberapa saat ..
saya dapat balasan text dari awak.
kite bls2 text . xsdr sy da sejam ganggu awak kje.
tq sayang sebab dh tenangkan sy.
sayang awk~~

alhamdullillah. . dengan izinNYA. DIA kirimkan kat saya awk utk tenangkan sy.
=)]]

really appreciate that~~






tq syg~~



so. memandangkan entry ni utk awak.
sy nk tulis n upload pic semua ttg awak.

(kepada pembaca sekalian : doakan kami ok)
tq~~


time kasih sbb sudi bersama sy. terima sgala kekurangan sy . bahagiakan sy . sedihkan sy .
ops. sedih gk ea..
hahaha~~


biase la kan. in relationship. ade pahit manis kan.
impossible la law ckp bahagia skmo kan3..

angkat tgn ! law setuju dgn statement dia ats.
=)


yes! u make me smile . u make me laugh . u also make me cry . make me sad .







sayang both of u ~~






Our relationship has been one year two months two weeks ..










ruangan ni. akan di muatkan semua gmbar2 candid awk~




hehe ...








tekun nyer cik abg sebelah drive .


sampai xtgk org capture~~
xpew2..
















ehem . ehem .. usha awek ke tu .. mkwe ade kat dpn ni.
behave urself okey.






















muke penat ea??
hehe..


ciannye...






















so. conclusinya . ops. tercampur english n malay spelling pulak. haha


sy suke capture gambar candid awak.


















yg memberi 1001 makne yg tersirat .


kdg2 sampai tersenyum sorang2.




ok la.


i will keep all of it in touch..




pesanan penaja : jangan menyampah bile bace entry . bukan salah sy . sbb ini luahan hati . coretan kata yang lahir dari hati~~






salam.


bye2..