| Sharing Is Part Of Caring |

Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, "Sebaik-baik wanita itu ialah apabila kamu memandangnya kamu akan senang hati (gembira), apabila kamu perintah, ia patuh kepadamu, apabila kamu pergi, ia akan menjaga dirinya dan menjaga hartamu."

:)

:)

Followers

Tuesday, May 24, 2011

NASI LEMAK~

assalamualaikum.
=)

selamat pagi .
hope this morning can give happiness to you.

happiness??
 oh ya. tibe2 story sal pg td menari di minda
...


u knoe y?

of kos not kn?

oke. i will 'cite' to u. 

semalam ade informer bgtaw esok, a.k.a ari ni xyah turun padang 
alasan?
 sbb futsal.
 sbb name ktorg xde utk karnival tu.


hati berbunga riang. haha. 


almaklumlah semenjak 2 menjak ni kan mood sedih. tertekan. n mcm2 ag. exam da abis tp xley balik umah ag.


so. kitorang pun mogok la. xnk libatkan diri dalam aktiviti gini.
malas. mood da ilang.

 
so. semalam da rncg xnk trun pdg pg ni.
tdow lewat.=)

duk tulis sal ni.
(entry sebelum ini)



 hehehe.
bile alarm bunyi pg td terus bgun sembhyg subuh.
after dat. sambung tidow blik.


so. tidow la kami sehinggalah mendapat panggilan dari seorang kawan. "turun sekarang. semua budak frmasi batch laen semua dah kumpul. batch kite je x cukup skrg ni. cepat siap!! Ketua Program dah bising dah ni"

tup.tup.tup.tup. talian di putuskan.
 

so.ape lagi kjut semua membe. siap scepat yg mgkin & turun padang.

ops. not padang but futsal court.
malu gler. semua tgk. mklumlah. antara insan yg paling lambat.
hehe. 

tp jap je la. ade taklimat pasal karnival sukan 2 sket. then.
ambik attendance. trus balik bilik.

perut lapar gler. xtaw nk makan ape. nk masak nasi goreng. yg laen xnk. nk turun mkn tghari 6t kat cafee.
so. aku pun panaskan heater. masak air.

& masak maggi . huhu. brekfes mgi. kalaulah 'mereka2' taw aku mkn mgi ni msty diorang marah. haha.

*nasib baek saat2 ni mereka tidow. so. aku xperlu sorok2 nk mkn*
hehe. 


actually entry kali ni nk cte sal nasi lemak.
yg ktorang buat sndiri 2. 3 ari lepas.

sebenarnya nk post ari 2 ag. tp xde mase. so. aku curik mase ni & tulis sal ni. oke.


lets go ..


   
    
 
menurut... 
Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Nasi lemak merupakan makanan kegemaran bagi orang Malaysia dan Singapura terutama sebagai sarapan pada waktu pagi. Nasi lemak merujuk kepada nasi yang dimasak dengan menggunakan santan kelapa, bagi menambah rasa lemaknya. Kadangkala daun pandan dimasukkan semasa nasi lemak dimasak bagi menambahkan aromanya.

Nasi lemak biasanya dihidangkan dengan telur, timun, ikan bilis goreng dan sambal. Tetapi kini nasi lemak dijual dengan pelbagai lauk yang termasuk tetapi tidak terhad kepada daging, ayam, sotong, udang, limpa, dan hati (lembu).

ni bahan2 yg kami gunakan.
(juz ltak yg penting2 je.almaklumlah kat hostel. ) 



 
 


bawang merah & bwg putih. halia. serai.







sementara nak tggu sambal masak. kite tanak nasi lemak dulu.

(juz letakkan santan. halia. garam)
secukup rase.

then. sukat air. agak2 je.
daun pandan pun ltak lmbat sket pun xpe.




sumber protein yg digunakan hanya ikan  bilis goreng dan telur rebus shj.



telur ni ktorang rebus dalam heater je. hehe.
ade satu telur pecah.
huhuhuhu..



proses nk buat sambal kuah nasi lemak.





*masukkan minyak. bawang. sedikit garam.
goreng sampai garing & naek bau.




masukkan serai. utk naek bau.




setelah memasukkan lada giling.
utk hasil yg lebih sedap. gunakan lada kering.





biarkan seketika .





tambahkan sedikit air. (if xnk masakan pekat la)

tambahkan sedikit gula & garam je.

*law nk sedap masukkan asam keping. tp kami xltak la. xcukup bahan .. hehe *




oke. da siap. dan boleh dihidangkan.


=)






0 comments: